Nieuwe alinea

Donderdag 22 mei - Plan Kruutntoone - 20:30 uur---------------------------------------------------------Entree (minimaal) € 8/4 student
"Niet alles wat afwijkt is weerloos" is als de ontmoeting van Bad Seeds met Ornette Colemans dubbelkwartetten onder het strenge oog van Galina Ustvolskaja, voor een grijsrode Marc Rothko-hemel. Gekanteld. De leeftijd van 33 gepasseerd (toen Jezus stierf...)
Plan Kruutntoone besloot onze extra tijd te gebruiken om samen te werken met AhuraMazda 3000 aan een (anti-)gospelplaat: om te stoppen met het doorgeven van angst aan generaties en wat lawaai te maken: Sovjetbas en contrabas, gitaren en bariton, drie (3!) drummers, drie vocalisten, drie blaasinstrumenten, piano, orgel, accordeon en bekreepi, plus Krabbetjeh, Most en Hleb inspireerden Hansko's teksten op Marinus van der Lubbe en Ingrid Jonker over Angst, Jonge Futen en Buitenboordmotoren. Vissen en Psychiatrische Inrichtingen. Verloren onderdelen, die uiteindelijk toch niet zo onmisbaar bleken.
Al het materiaal werd in drie weken opgenomen in Vache a Louer, Hautroche, door onze diaken Dolf Koeienverhuur, en gemasterd door Zlaya in Loud. Het zal te zien zijn in Escrec. En tijdens de vrije dag namen we Trio for Galina op in de kastelen en voegden we aan het einde twee "covers" toe aan het bestaande circus: God (Lennon/Ono, mede gecomponeerd en in het Litouws) en Walking in the opposite direction (Adrian Borland), die we omvormden tot een duet zonder woorden.
Austeja Zvirblyte; zang, tekst, trompet - Gabija Bartulyte; zang en riet - Eduardo Doreste; basklarinet - Ruggero di Luisi; drums, hleb, piano, sovjetbas - Reinier van Houdt; piano - Rick Potma; originele drummer - Chris Muller; echte drummer en percussie - Dolf Planteydt opname, editing en mix extra gitaar - Bas Alblas; fretloze en contrabas - Hansko Visser; gitaren, meest, accordeon, bekreepi, teksten, zang.


Vrijdag 23 mei - lunchconcert!! - Storioni Festival - 12.30 uur
tickets: https://storionifestival.nl/voorstelling/paviljoen-ongehoorde-muziek-lunchpauzeconcert/
Het Paddington Trio, winnaar van het StorioniConcours 2024, en het Storioni Trio nemen het publiek mee op een ontdekkingsreis naar de muziek van vandaag. Dit concert biedt een verfrissende blik op nieuwe composities, waarin de grenzen van de klassieke muziek worden verlegd.
Het programma opent met Freak Show (2016) van Sam Perkins, een werk dat zijn oorsprong vindt in de onconventionele structuren en theatrale elementen van de moderne muziek. Het Paddington Trio brengt dit stuk tot leven met een dynamiek die zowel speels als indringend is. https://storionifestival.nl/musicus/paddington-trio
Daarna speelt het Storioni Trio Misericorda (2024) van Karmit Fadael. Dit werk, dat speciaal voor het Storioni Trio werd gecomponeerd, is een intense meditatie over mededogen en menselijke emoties, waarbij Fadael haar persoonlijke stem als componist volledig ontplooit. Het werk speelt met contrasten van stilte en geluid, harmonie en chaos, en reflecteert de rijkdom van het hedendaagse muzikale landschap. https://storionifestival.nl/musicus/storioni-trio/

Donderdag 29 mei - The Big Kiss - 20:30 uur......................................................................................Entree (minimaal)€ 8/4 student
The Big Kiss: Hypnotic, Bouncy, Energetic - https://youtu.be/cv6akP-I1wQ?feature=shared
Thomas Jaspers drums
Dodó Kis blokfluit, EWI synth, zang
Bart van Dongen Wurlitzer piano, Moog Prodigy, Synthon Syrinx, zang
De wereld staat in de fik. Oorlog, genocide, populisten, Big Tech, klimaatcrisis: het is om radeloos van te worden. Maar dwars door alle ellende klinkt een onverwacht geluid. Klanken die even de verstikkende rook doen optrekken. Muziek die, al is het maar één vluchtig moment, je ontredderde ziel uit de as optilt.
‘The Big Kiss’ staat voor extatisch dansen, betoverd luiteren, verstillen en in trance raken. Wilde improvisaties en diepe grooves komen samen in dit trio. Samen dromen we, voor even de wereld beter.


Zaterdag 31 mei - Bridge Around Town - gratis gitaarfestival - https://mge.nl/agenda/bridge-around-town-saturday/
19:30 - 20:00 uur: Arto van Roey
Arto is een avontuurlijke gitarist en componist die constant de grenzen van klank en vorm verkent. Van jazz en hedendaagse klassiek tot theater en audiovisuele kunst: zijn werk is een mix van stijlen en disciplines. Solo of in samenwerking, altijd gedreven door experiment en een fascinatie voor gelaagde, hypnotiserende gitaarstructuren.
https://artov-an-roey.bandcamp.com/album/bower
20:45 - 21:30 uur: Vitja Pauwels
Gitarist Vitja Pauwels is een van België’s meest veelzijdige en onvermoeibaar nieuwsgierige muzikanten. Knmerkend is zijn veelzijdig gitaarspel waarin jazz, pop en experimentele klanken samensmelten. Met live-elektronica, filmische sferen en invloeden van Ry Cooder tot Ennio Morricone creëert hij een dromerig maar spannend geluid.

Donderdag 5 juni - Ruben Drenth: Bonsaika Suite - 20:30 uur-----------------------------------entree (minimaal) € 8/4 student
'Bonsaika Suite': een suite geschreven en gespeeld voor de bonsaïst, ook wel bonsaika. Dit zijn de mensen die jarenlang hetzelfde boompje knippen, vormen, buigen, snoeien, verzorgen. Kortom: mensen die vanaf het begin al weten dat het lang zal duren, en er tóch aan beginnen. Met dit project wil Ruben Drenth zijn publiek laten kennismaken met de schoonheid van bonsai en de aandacht die het vereist, maar ook teweeg kan brengen. Aan de andere kant wil hij ook laten zien dat je mindfull uit de bocht kan vliegen en de scherpe randjes op kan zoeken. Het is niet alleen maar rust en stilte wat de klok slaat!
Samen met contrabassist Daniël Muskitta speelt hij deze suite integraal en neemt hij je mee in de klankwereld van bonsaïsten, vol improvisatie, Philicorda orgel, synthesizer en ambient klankbeelden.
Tip: voor liefhebbers van Mort Garson’s Plantasia
Over Ruben: Trompettist Ruben Drenth (1997) manoeuvreert zich een weg door catchy, meezingbare melodieën en schurende, brutale solo’s. In zijn spel is hij altijd op zoek naar een eerlijk, oprecht geluid met een flinke dosis risico.
Met het Ruben Drenth Trio studeerde hij in 2018 af aan de HKU met een programma vol rauwe energie en improvisatie. In 2023 bracht bij een album uit onder de naam "How To Gather Moss" waarop hij de muziek van The Rolling Stones omtoverde tot meeslepende en scheurende improvisaties.
Verder tourde hij samen met Amsterdam Sinfonietta en Thomas Oliemans, in duo met Bert van den Brink, met Dion Nijland's kwintet DEON, met Egon Kracht & The Troupe, in de band van folk-zanger Robin Borneman, The Tambles en bij The Jerry Hormone Ego Trip. Met deze laatste band speelde hij o.a. op Oerol, Into The Great Wide Open en Eurosonic Noorderslag.

Vrijdag 6 juni - Vagalumes - Poetic Latin Jazz-----------------------------------------------------entree (minimaal) € 8/4 student
Sylvie Klijn – zang & composities
Tiago Lageira – gitaar
Floris van Elderen – drums & percussie
Link live teaser: https://youtu.be/fBcZqXoF6Os
VAGALUMES, vuurvliegjes in het Portugees, brengt met haar muziek licht en warmte. Zangeres Sylvie Klijn voert je mee naar Zuid-Amerika met haar intieme composities en aangrijpende stem. Haar liedteksten in het Spaans en Portugees zijn gebaseerd op inspirerende creaties van dichters als Fernando Pessoa, Alfonsina Storni en Pablo Neruda. Samen met het sprankelende en eigenwijze gitaarspel van Tiago Lageira en de energieke drums en percussie van Floris van Elderen brengt het trio de wereld van de poëtische Latin jazz tot leven. In 2024 kwam hun eerste cd uit, eveneens VAGALUMES getiteld.
Meer informatie: www.sylvieklijn.nl
Trailer CD: https://www.youtube.com/watch?v=wl03hgMNOlo
https://www.eventbrite.nl/e/vagalumes-poetic-latin-jazz-tickets-1357348920159?aff=oddtdtcreator

Woensdag 11 juni - Druk Luyang - 20:30 uur..................................................Entree (minimum) € 8/4 student
Bram Stadhouders - gitaar
Joos Lijbaart - drums
Sonam Dorji, een van de bekendere Bhutaanse zangers. Een Boeddhistisch Koningrijk ten noorden van Nepal.
https://open.spotify.com/album/5aJzBn6u6mLSSOkCCgdurW?si=kHrr9IPwSX22FTC1cnMIkA
Druk Luyang is een nieuw project van gitarist en componist Bram Stadhouders, percussionist Joost Lijbaart en de Bhutanese zanger en muzikale erfgoeddrager Sonam Dorji. Een ontmoeting tussen drie werelden, waarin eeuwenoude boeddhistische tradities samensmelten met ambient soundscapes, improvisatie en westerse lyriek.
Tijdens een tournee in 2023 traden Stadhouders en Lijbaart als eerste Nederlandse jazzmusici op in Bhutan, op uitnodiging van het Hidden Kingdom Music Festival. Daar ontmoetten zij Sonam Dorji, een sleutelfiguur in het behoud en de verspreiding van Bhutanese traditionele muziek. In de dagen die volgden ontstonden opnames waarin Dorji’s devotionele zang en composities een nieuw perspectief kregen door de klankkleuren van gitaar, elektronica en percussie.
Druk Luyang – letterlijk “de muziek van de draak” – is een ode aan de mystieke sfeer van de Himalaya. Het resultaat is een meditatief maar gelaagd klankuniversum waarin Oost en West elkaar op natuurlijke wijze ontmoeten.
Bram Stadhouders (Tilburg, 1987) is een van de meest avontuurlijke gitaristen van zijn generatie. Met optredens in meer dan 60 landen, projecten met o.a. het Nederlands Kamerkoor en talloze grensverleggende albums beweegt hij zich op het snijvlak van jazz, hedendaags klassiek en elektronische muziek.
Joost Lijbaart verwierf internationale bekendheid met Yuri Honing Trio en staat bekend om zijn veelzijdige, melodische benadering van drums en percussie. Hij werkte met musici als Ibrahim Maalouf, Wolfert Brederode en Rima Khcheich.
Sonam Dorji is een voorvechter van Bhutanese volksmuziek en directeur van het Bhutan Music Institute in Thimphu. Hij beheerst diverse traditionele instrumenten zoals de dranyen (Bhutaanse luit), en draagt wereldwijd bij aan het levend houden van zijn muzikale erfgoed.

Vrijdag 13 juni - Petra Cini & Sean Bell 'Meandering With the Wind' - 20:30 uur...................entree (minimaal) € 8/4 student
In een tijd van toenemende polarisatie en sociale onrust heeft dit project als doel muziek te creëren en presenteren die een dialoog tussen het oude en het nieuwe verkent. Dit gebeurt door de kruising van hedendaagse muzikale praktijken met oude muziek te onderzoeken en indirect de vraag naar muzikale identiteit als Europese makers aan te kaarten.
Het project omvat de compositie van een nieuw werk door de Italiaanse componist/pianist Petra Cini voor piano, synthesizers, zang, barokgitaar en elektronica. Dit werk zal geïnspireerd zijn op de Intavolatura de Cimbalo (1576) van de Italiaanse componist Antonio Valente. Daarnaast creëert de Noorse countertenor/performancekunstenaar Sean Bell nieuwe arrangementen van liederen uit de collectie Funeral Tears (1606) van de Engelse componist John Coprario, voor dezelfde instrumentatie.
Het nieuwe stuk en de arrangementen zullen vervolgens met andere werken worden verweven om programma’s samen te stellen die we in 2025-2026 in een reeks concerten in Europa willen presenteren. https://youtu.be/U-VEYNXmZg4
Petra Cini is een Italiaanse componist en pianist. Zij heeft onder andere samengewerkt met Gerard Bouwhuis, Ensemble Klang, Nieuw Amsterdams Peil en het Residentie Orkest, en haar muziek is gepresenteerd op locaties als het Muziekgebouw aan't IJ (Amsterdam, NL), Nationale Opera & Ballet (Amsterdam, NL), TivoliVredenburg (Utrecht, NL) en de Auditorium Ente Cassa di Risparmio di Firenze (IT).
Petra heeft een master Compositie van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, ondersteund door een Excellence Scholarship, en a Master piano aan het conservatorium “Luigi Cherubini” (10/10). Ze studeerde ook piano bij Gloria D’Atri en aan de International Piano Academy “Incontri col Maestro” in Imola met Jin Ju. Als soliste trad ze op in Muziekgebouw aan't IJ (Amsterdam, NL), Pracht Amsterdam (NL), Korzo Theater (Den Haag, NL) en het Auditorium Ente Cassa di Risparmio di Firenze (IT).
Zij ontving de Henk van der Meulenprijs voor het beste compositie-examen (2024, Koninklijk Conservatorium Den Haag) en financiering door Stichting De Zaaier voor het onderzoeksproject “De Muzikale Metafoor en Representatie Theory” (2023). Ze heeft samengewerkt met wiskundigen Raf Bocklandt en Eric Opdam (Universiteit van Amsterdam) voor de ontwikkeling van SO(3) ETUDES en heeft seminars gegeven bij IRCAM, Parijs (FR) voor de MaMuPhi-seminarreeks (2024) en bij de gemeente Den Haag voor de Week van de Innovatie georganiseerd door het ministerie van Cultuur, Onderwijs en Wetenschap (2023).
Sean Bell is een countertenor en performancekunstenaar uit Oslo, Noorwegen. Hij behaalde een masterdiploma in zang voor oude muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij studeerde bij Catrin Wyn-Davies, Pascal Bertin, Robin Blaze, Peter Kooij en Tineke Steenbrink. Hij behaalde ook een bachelordiploma in uitvoering en muziekpedagogiek aan de Noorse Muziekacademie, waar hij studeerde bij Mona Julsrud. Sean voert opera, kamermuziek en religieuze werken uit de klassieke en oude muziekcanon uit. Hij onderzoekt ook nieuwe methoden om dit repertoire te interpreteren. Door middel van hedendaagse sonische verbeeldingen heeft hij nieuwe arrangementen gemaakt van oude werken, waaronder een synthpopalbum met nummers van John Dowland.
Zijn onderzoek naar het herinterpreteren van vroeg repertoire heeft geleid tot een reeks samenwerkingen en solo-optredens op de grens tussen klassieke muziek en performancekunst. Sean werkt ook uitgebreid met hedendaagse muziek en heeft verschillende stukken voor countertenor in première gebracht en in opdracht gegeven. Sean heeft met diverse ensembles gewerkt, waaronder Ny Norse Messingkvintett (Nieuw Noors Koperkwintet), Oslo 14, Early Voices en The Norwegian Soloist’s Choir.
Bell speelt barokgitaar, is een actief improvisator en houdt zich bezig met instrumentenbouw en muziekelektronica. In 2021 maakte hij zijn debuut in Høstutstillingen (de jaarlijkse tentoonstelling van de Noorse staat) met zijn performance 'Stille Amare'. In november 2023 maakte hij zijn solodebuut bij de Noorse Opera en Ballet in de rol van Johan in de opera 'Ingenting (Nothing)' van David Bruce. In het voorjaar van 2024 maakte hij een Europese tournee met zijn album 'Dowland Downloaded'.
Sean Bell – Waar sta ik voor
De kern van mijn artistieke praktijk is hoe ik me verhoud tot het repertoire dat ik uitvoer. Mijn interpretatie en artistieke keuzes worden beïnvloed door mijn relatie tot het materiaal. Dit is vaak experimenteel, onderzoekend en bevragend. Verschillende materialen en ideeën worden vaak verweven door mijn eigen poëtische benadering. Ik ben een actieve improvisator, speel barokgitaar en bouw instrumenten en muziekelektronica. Ik beschouw al mijn werk als een vorm van onderzoek, onderzoekend hoe deze verschillende aspecten van mijn artistieke identiteit als performer kunnen samenvallen en elkaar kunnen versterken.
Petra Cini – Waar sta ik voor
Ik richt me op het creëren van muzikale representaties (metaforen) van wiskundige groepen, geanalyseerd door de lens van geweld en zuiverheid. Mijn werk behandelt vragen over de muzikale weergave van abstracte betekenis. Naast mijn belangrijkste artistieke doel onderzoek ik de kruising van vroege en hedendaagse muziek en irrationele beelden en ideeën. Ik hou me ook bezig met de ontwikkeling van een ritmische en contrapuntische gevoeligheid, zoals weerspiegeld in mijn repertoirekeuzes als pianiste. Mijn artistieke output varieert van composities voor grote ensembles tot solo-optredens, waarbij ze zowel akoestisch als elektronisch werkt.

Zondag 15 juni - Macie Stewart, Lia Kohl & Whitney Johnson - 20:30 uur................................entree (minimaal) € 8/4 student
De multi-instrumentalisten Macie Stewart (piano, viool, zang), Lia Kohl (cello, elektronica) en Whitney Johnson (altviool, elektronica) houden halt in POM tijdens deze nieuwe samenwerking met Sound in Motion/Oorstof. Stewart, Kohl en Johnson maken deel uit van een nieuwe golf muzikanten uit de vruchtbare alternatieve muziekscene van Chicago die zich met rasse schreden onttrekt aan de obscuriteit.
Stewart doet dat met When the Distance Is Blue, een schitterende solo pianoplaat – met gastrollen voor Kohl en Johnson – én haar debuut voor het alomtegenwoordige International Anthem. Het duo van Kohl en Johnson doet dat met For Translucence, een debuutrelease voor het iconische Drag City-label waarop ze strijkinstrumenten, synthesizers, omgevingsgeluid en radiointerferentie laten versmelten tot, wat zij omschrijven als, een uitdagende neofone orchestrale expressie.
Macie Stewart is een vooraanstaande, veelgevraagde samenwerkingspartner met een indrukwekkende staat dienst. Zo werkte ze eerder al samen met Makaya McCraven en Jef Tweedy (Wilco), schreef arrangementen voor Alabaster DePlume, Resavoir, Mannequin Pussy en SZA, maakte ze deel uit van Ken Vandermark’s Marker en dompelt ze zich onder in de kunst van het songschrijven met Finom, haar duo met songwriter Sima Cunningham. Voor haar debuut When the Distance Is Blue, keert ze terug naar haar eerste muzikale liefde, de piano, en neemt de luisteraar mee naar al de vergeten en verloren momenten die onvermijdelijk vallen tijdens het intensief touren. https://youtu.be/yX5ghiX8Rj0?si=L_ZqYo8fgMjMvkZs
Het debuutalbum van Whitney Johnson & Lia Kohl is in de loop der jaren gegroeid van hun eerste experimenten met vrije improvisatie op altviool en cello, tot, zoals het nu klinkt, een neofonisch orkestwerk. For Translucence is een boeiende en tegelijkertijd kalmerende ervaring, een levendige meditatie waarin lagen van akoestische strijkers, synthesizers, veldopnamen, radiogeluiden en sinusgolven elkaar versterken en in elkaar overvloeien.
Celliste, componiste en multidisciplinair kunstenaar Lia Kohl maakt deel uit van de nieuwe generatie experimentele en improviserende muzikanten uit Chicago. Met cello, synthesizers, veldopnames en live radio verkent ze de alledaagse en veelomvattende mogelijkheden van geluid waarbij ze de grenzen laat vervagen tussen performance, concert en installatiewerk. Samenwerkingen met artisten als Circuit des Yeux, Steve Gunn, claire rousay, Steve Hauschildt en Makaya McCraven bezorgden Kohl een sterke basis in de internationale muziekwereld.
Altvioliste en academica Whitney Johnson leeft een dubbelleven. Er is de muzikale entiteit onder de naam Matchess en er is de sociologe van het geluid die gaat onder de naam Whitney Johnson. In september 2024 bracht Drag City simultaan Hav (Johnson) en Stena (Matchess) waarop haar twee persoonlijkheden elkaar muzikaal uitdaagden om nieuwe hypnotische parallellen te creëren…
https://youtu.be/FH7Q_yNG1KU?si=JQvnmukDRtQgwBkg

Zaterdag 21 juni - Dag van de Componist - middagprogramma op verschillende locaties - overal gratis toegankelijk
12.30 - 13:30: Centraal Station - aankomst New Music Now Trein.
Daarnaast wordt er door CoMA Eindhoven, blazers Philips Harmonie, Steven Henry & Guido Lap. Composities van Mark Hendriks, Tineke Lemmens, Wilbert Bulsink, Anne La Berge en Steven Henry & Guido Lap
Catharinakerk - Catharinaplein 1
14:00-14:45: 'Missa Mundo' van Hanneke van den Boomen (1958-2022)
Stichting Gehannes
15:00-16:00: Composities van Paul Chatrou, Vincent Robert, Arjan van Baest, Fred Vonk, Ad de Jong
Collegium Vocale Eindhoven
Rianne Wilbers, sopraan
Jack Evers, piano en orgel
Ad de Jong, bayan
Ruud Huijbregts, dirigent
Paviljoen Ongehoorde Muziek - Vestdijk 25
16:30 uur: Composities van o.a. jonge kinderen, leerlingen van Guido Lap
'La Canzone Della Farfalla' - Isabelle Lammers (10 jaar oud) - Uitgevoerd door Isabelle en Wiljan Lammers
'The Colosseum' - Joshua Ong (12 jaar oud)
'Villa Allatini 1909' - Umut Yilmaz - Uitgevoerd door Umut Yilmaz en Guido Lap
'Luminous Prelude' - Prisha Kalia en Guido Lap
17:00 uur: 'Mählich durchbrechende Sonne' van Arjan van Baest door Rianne Wilbers (sopraan) en Bart van Dongen (piano)
Mark Hendriks: Trombone kwartet No. 1
Steven Henry: SAuMu_VIc (work in progress)

Zaterdag 21 juni - Dag van de Componist - avondprogramma in POM - Aanvang 20.00 uur. Gratis entree (vrijwillige bijdrage).
Op zaterdag 21 juni geven het Eindhovens Kamerkoor (EKK) en instrumentaal ensemble CoMA Eindhoven een concert in Paviljoen Ongehoorde Muziek. Deze uitvoering is een onderdeel van de Dag van de componist. Dirigenten zijn Arjan Veen en Lucas Vis.
Als commentaar op de huidige tijdgeest schreef de Eindhovense componist Mark Hendriks het stuk 'Greed is good, sharing is better'. Het verbeeldt de jachtige wereld van de financiële markten en de lege beloftes van de consumptiemaatschappij. Deze compositie is tot stand gekomen met financiële ondersteuning van het Cultuurfonds en het Constant van Renessefonds.
Daarnaast voeren CoMA en het EKK het werk 'I am swimming' uit van de Engelse componist Nigel Osborne. Dit stuk gaat over politieke vluchtelingen. Osborne heeft zich naast het componeren van muziek altijd ingezet voor oorlogsvluchtelingen. Hij stond aan de wieg van de organisatie War Child.
CoMA Eindhoven is een amateurensemble voor hedendaagse muziek en is aangesloten bij de Engelse organisatie Contemporary Music for All. Dirigent is Lucas Vis. Het Eindhovens Kamerkoor telt 20 leden en zingt een afwisselend repertoire op hoog niveau.
Het wordt geleid door Arjan Veen.

Dinsdag 24 juni - Eloi Pascual Amarea - 20:30 uur.............................................................entree (minimaal) € 8/4 student
Het trio werd in 2021 opgericht door drummer en componist Eloi Pascual, tijdens zijn laatste jaar aan het Conservatorium van Amsterdam. De drie muzikanten werkten sinds hun verhuizing naar Amsterdam in 2017 samen aan verschillende projecten en bouwden een diep gevoel van verbondenheid en vertrouwen op.
Tijdens de pandemie begon hij regelmatig samen te komen met pianist Chaerin Im en elektrische bassist Matteo Mazzù om Eloi's composities te verkennen, die later in première gingen tijdens zijn laatste recital. Het doel van deze composities, gekenmerkt door zorgvuldig geconstrueerde melodieën en delicate muzikale landschappen, was om kaders te creëren die zowel sterk als open waren, waardoor elke muzikant de vrijheid kreeg om zijn of haar individuele stem en samenspelvaardigheden te ontwikkelen binnen de structuur van het nummer.
Een andere reden voor de drang om deze muziek te maken, is dat Eloi, voordat hij zich op jazz stortte, jarenlang vrijwel uitsluitend deathmetal speelde. Deze ervaring zette hem ertoe aan om de andere kant van het muzikale spectrum op te zoeken, met de nadruk op ruimte en subtiliteit, waar de klanknuances van akoestisch spel zorgvuldig konden worden benaderd. Sindsdien is het trio actief in de Nederlandse muziekscene onder de naam Amarea. Dat is ook de titel van hun debuutalbum, dat in augustus 2024 uitkwam bij ZenneZ/Berthold Records. https://youtu.be/1A4XTfEdFXg?si=kLKlosKknY7shoey
https://www.eventbrite.nl/e/eloi-pascual-amarea-tickets-1367806970469?aff=oddtdtcreator

zaterdag 28 juni - Modulab - met een middag en een avondprogramma!
Middag (gratis) 14 uur: een workshop door Allard Krijger. Hij presenteert zijn door hemzelf ontwikkelde instrument Melancholytron. 1) FRAKnoise - FRAKnoise 2) Gesprächskonzert at SUPERBOOTH25
Avond (entree - minimaal - €8/4 student) 20:30 uur
Steven Henri - basklarinet en elektronics
FRAKnoise - Melancholytron
Vincent Martial (Fr) - Inside is een extreem versterkte fluitsolo. In een oogwenk van het ene universum naar het andere glijdend, of met een hypnotiserende volharding, opent de tekst zich en verweeft speelmodi die als een kader voor een vrije uitvoering fungeren. Tussen partituren en improvisatie ontwikkelt Inside een energieke muziek, met tegelijkertijd een microscopisch gevoel dat zich in zelden waarneembare werelden stort. https://youtu.be/hBFqdI6p5VQ?si=pyG2D3ziyFTvu_CW
Zondag 29 juni - The European Music Collective - 20:30 uur.......................................entree (minimaal) € 8/4 student
European Music Collective - Debuutconcert: Sidrabiņi No. 1 (Klankhaven Records) Tussen hedendaagse muziek, avant-garde en free jazz. Met een jonge geest en een collectieve aanpak
"Stel je voor dat je verdwaald bent in het bos. Plotseling is er een huis waar je al je vrienden ontmoet en samen muziek begint te maken. Tijdloos, collectivistisch, uniek avant-garde."
Het European Music Collective viert de release van hun debuutalbum Sidrabiņi No. 1 (Klankhaven Records) met een concertavond met geïmproviseerde muziek voor een 13-koppig ensemble. Initiatiefnemer Christoph Götzen heeft de in New York wonende muzikant Selendis Sebastian Alexander Johnson uitgenodigd om het ensemble te dirigeren en te co-dirigeren. Improvisatie, open partituren, spontane en interactieve interactie – vrijheid en dialoog, democratie en grenzen – dit alles wordt artistiek onderzocht, ook buiten het avondconcert zelf.
Het European Music Collective is een groep muzikanten van over de hele wereld die Europa tot het middelpunt van hun leven en artistieke werk hebben gemaakt. Hun belangrijkste doel is om een platform en een community voor geïmproviseerde muziek te creëren die nationale identiteiten verenigt binnen een collectieve, grensoverschrijdende geest.
Christoph Götzen - electric guitar, director
Selendis Sebastian Alexander Johnson - conducting
Ghazal Faghihi - clarinet
Francesca Fantini - alto saxophone
Ondrej Zintaer - tenor saxophone
Arto Van Roez - electric guitar
Mario Calzada - drums
Milana Sarukhanyan - vocals
Ben Finlay - electronics
Anton Lambert - double bass
Darja Goldberg - accordion
Ethan Blackburn - piano
Ipek Eginli - piano